1.-27.8.

Päivi Hintsanen, Auringonnousujen kyyneltäjä – The Artisan of the Tears of the Sunrises, 2017, pigmenttimustevedos, 27 x 27cm

Näyttelyssäni on esillä yli kolmestakymmenestä pienestä teoksesta koostuva Hyvän ja pahan kyynelpuu sekä uusia teoksia Kyyneltäjät -sarjasta. Molemmat teossarjat kuuluvat parhaillaan työstämääni Kyyneltarha-kokonaisuuteen. Sen teoksissa kyyneleet ovat esillä muodossa tai toisessa – puissa, taimissa, kimpuissa ja hedelminä; surun tummat, vihan punertavat, ilon hehkuvat ja onnen sädehtivät.

Kyyneltarha on muokkautunut päässäni niin pitkään, että sen ympärille on alkanut rakentua oma historiansa ja kulttuurinsa. Epämääräinen hahmotelma irtonaisista kyynelhedelmistä on kehittynyt monimutkaisemmaksi ekosysteemiksi, jossa puutarhan ytimessä kasvaa monien kyynelten suuri Hyvän ja pahan kyynelpuu, ja jonka varjoissa yhdeksän kyyneltäjää itkee kyynelsiemeniä. Näitä kuvien myötä syntyneitä tarinoita olen dokumentoinut muistivihkooni muiden kyyneliin liittyvien muistiinpanojeni lisäksi. Vuosien mittaan kertyneistä huomioista ja merkinnöistä rakentuu hiljalleen Kyynelpuutarhurin päiväkirja, jonka toivon saavani valmiiksi syksyllä 2017.

Hyvän ja pahan kyynelpuun itsenäiset, uniikit teokset on toteutettu erilaisilla sekatekniikoilla (pääosin rakennusaineita ovat olleet pigmenttisiirto kierrätysvanerille, akryyli, hiili, lyijykynä, pigmenttitussi, monotypia). Kyyneltäjät -sarjan työt ovat pigmenttimustevedoksia (editio 30).


In my exhibition I show the Tree of the Tears of Good and Evil, consisting of over thirty small artworks, as well as some new prints from the Tear Artisans series. Both series belong to The Garden of Tears theme which I’m working with at the moment. In my imaginary garden the focus is on tears in some way or another – in trees, seedlings, bouquets and fruits; those dark ones of sorrow, reddish ones of anger, shining tears of joy and glittering tears of happiness.

The Garden of Tears has been forming in my head for so long, that I’ve also started imagine its history and culture. This very vague draft of the separate fruits of tree of tears has been developed to a more complex ecosystem, where, in the midst of the garden a large Tree of the Tears of Good and Evil grows variety of tear fruits, and there on the shadows of the garden the nine tear artisans are crying tear seeds. I’ve started to document these stories on my notebook amongst other notes about tears. I’m slowly collecting these notes and observations in to the Diary of the Tear Gardener, which, hopefully, will be finished in autumn 2017.

The unique artworks of the Tree of the Tears of Good and Evil are each made with different mixed media techniques (mostly using pigment transfer on recycled plywood, acrylic, charcoal, lead pencil, pigment ink marker, monotype printing). The Tear Artisans series are pigment ink prints (edition of 30).